Free songs
header_good

Sposób na niezawodne media w hotelu

Sposób na niezawodne media w hotelu

Krzysztof Sidor, Diomar

Mądry wybór systemu telewizji hotelowej oznacza zakup rozwiązania już dziś pozwalającego dostosować się do przyszłych technologii oraz nieobciążonego wysokimi kosztami w trakcie eksploatacji. Trzeba zatem policzyć zarówno koszty inwestycji oraz np. pięciu lat eksploatacji, aby zobaczyć, jaki jest rzeczywisty koszt tego systemu.


Na rynku są oferowane rozwiązania wymagające trochę większego wydatku inwestycyjnego, ale później bardzo tanie w użytkowaniu, oraz takie, których koszt zakupu jest niższy, ale później przez wiele lat niezbędne są wysokie opłaty eksploatacyjne. Warto poprosić każdego kontrahenta, aby przedstawił taką symulację kosztową dla oferowanego systemu i dopiero na tej podstawie dokonać wyboru, a z wybranym dostawcą systemu zawrzeć odpowiednią umowę, w której te kwestie będą precyzyjnie określone.


Perspektywiczne wybory

10 lat temu w instalacjach hotelowych była oferta programów analogowych, teraz są to programy cyfrowe w jakości HD, ale chyba nikt nie zdoła dziś przewidzieć, jak będzie wyglądać telewizja za kolejne 10 lat. Zdecydowana większość specjalistów podziela pogląd, że będzie to telewizja oparta na technologii IP TV. Wybierając stację czołową TV do hotelu, trzeba pamiętać, że w ciągu już kilku kolejnych lat może nadejść konieczność jej modernizacji. Należy zatem zadbać, aby to była stacja czołowa nie tylko dostosowana do dzisiejszych technologii, ale także aby miała również szerokie możliwości rozwoju w kierunku techniki IP TV. Taka stacja czołowa powinna zapewnić możliwość integracji sygnałów z różnych źródeł, w tym z transmisji IP TV i poprzez internet, oraz móc wyprowadzić na wyjście sygnały w różnych technologiach: kablowej DVB-C, transmisji IP TV, streamingu na urządzenia mobilne itp. Liczy się zatem otwarta platforma techniczna, szerokie możliwości rozbudowy oraz możliwość zdalnego zarządzania.


Wybierając stację czołową TV do hotelu, trzeba pamiętać, że w ciągu już kilku kolejnych lat może nadejść konieczność jej modernizacji


Wiarygodność producenta

Samo rozwiązanie techniczne to jednak zbyt mało, ważny jest również wieloletni serwis, modernizacja, rozbudowa, wprowadzanie nowych rozwiązań technicznych itp. Za tym wszystkim musi stać wiarygodny producent, który – w sposób udokumentowany w historii swojego działania – potrafi odpowiednio szybko dostosowywać się do dynamicznych zmian na rynku technologii telewizyjnej. Wiele renomowanych firm produkujących analogowe stacje czołowe nie poradziło sobie z przejściem do techniki cyfrowej DVB-C/DVB-T i zakończyło działalność. Spora liczba firm, które dokonały tej zmiany technologicznej, ma dziś kolejne kłopoty z przejściem do techniki IP TV i streamingu do sieci internet. W tę lukę na rynku wchodzą nowi producenci oferujący nowoczesne rozwiązania techniczne, ale tym firmom brakuje doświadczenia zebranego z wieloletniej eksploatacji systemów telewizyjnych. Należy zatem szukać takich producentów, którzy mają doświadczenie i z sukcesem wprowadzają nowe rozwiązania techniczne. Wybierając stację czołową, od producenta z bogatym doświadczeniem można oczekiwać, że nieuchronne dostosowywanie się do nowych technologii telewizyjnych (4K, UltraHD, OTT itp.) będzie polegać na rozbudowie lub modernizacji istniejącej stacji czołowej, zamiast kupowania kolejnych rozwiązań od innych dostawców i ich integracji z istniejącą stacją czołową.

Liczy się też bieżące wsparcie techniczne firmy instalacyjnej, która wykona uruchomienie stacji czołowej. Warto zwrócić uwagę, czy taka firma istnieje na rynku już przez dłuższy czas, czy ma odpowiednie kompetencje i czy realizuje prace montażowe z użyciem odpowiednich materiałów i urządzeń. Jeżeli stacja czołowa TV nie ma możliwości zdalnego przeprogramowania parametrów pracy, to należy poszukać firmy instalacyjnej znajdującej się relatywnie blisko, aby w razie wystąpienia usterki lub awarii można było szybko podjąć działania serwisowe. Jeżeli natomiast stacja czołowa TV ma możliwość zdalnej obsługi serwisowej, to lokalizacja firmy instalacyjnej jest zdecydowanie mniej istotna, bo większość prac serwisowych można wykonać zdalnie, czyli szybko i niskim kosztem.


Krzysztof Płaciszewski, Chopin Airport Development

Telewizja hotelowa i internet to niezwykle ważne elementy oferty hotelowej. W naszych hotelach staramy się sprostać oczekiwaniom gości i dużą wagę przywiązujemy do tego, aby dostęp do tych usług był niezawodny i by nasi goście mogli z nich korzystać bez żadnych przeszkód. Hotele muszą stawiać na jakość i niezawodność Internetu. Z kolei w telewizji hotelowej dużą rolę odgrywa bogata oferta programowa, w tym w jakości HD i 4K.

Ważne jest nie tylko to, aby sam odbiornik był duży i nowoczesny, ale również, by posiadał system typu Smart czy Android oraz dostęp do serwisów mobilnych, np. Netflix. Dzisiaj mamy internet w telewizorze i telewizję w internecie, a użytkownik płynnie przechodzi między urządzeniami takimi jak odbiornik TV, tablet czy smarfon.
Nie możemy jednak zapominać o tym, że nowoczesna telewizja hotelowa to coś więcej niż dostarczenie gościom usług, z których na co dzień mogą korzystać w domu. To również niepowtarzalna możliwość komunikacji z osobami przebywającymi w hotelu poprzez przygotowanie spersonalizowanego powitania, a także przekazanie aktualnych informacji na temat atrakcji, które oferuje nasz obiekt. Do tego konieczny jest nowoczesny i profesjonalnie wykonany system telewizji hotelowej i nasze hotele na te potrzeby odpowiadają.


Podstawowe elementy systemu

Od kilkunastu lat doradzam swoim klientom, aby budowali okablowanie multimedialne. Jeżeli jest planowana instalacja telewizora, to warto do tego miejsca doprowadzić dwa kable – współosiowy (tzw. koncentryk) oraz kabel sieci LA N. Jeśli zostanie zainstalowany tylko kabel współosiowy, to można zainstalować telewizor z funkcją Wi-Fi i w ten sposób zapewnić jego interaktywność. Gdy inwestor zdecyduje się tylko na instalację kabla LA N, będzie musiał stosować telewizory z wbudowanym odbiornikiem IP TV oraz stację czołową IP TV. Każda nadmierna oszczędność na etapie inwestycji spowoduje dużo większe wydatki w długim okresie eksploatacji. Niewielki dodatkowy koszt związany z instalacją drugiego kabla zwróci się z nawiązką dzięki zakupowi tańszych telewizorów. Z tego względu przy remoncie lub budowie nowej infrastruktury technicznej warto ją wykonać w taki sposób, aby później mieć swobodę wyboru różnych modeli telewizorów i ekonomicznej stacji czołowej TV. Dzięki doprowadzeniu do telewizora dwóch kabli sygnałowych można zastosować optymalne rozwiązania techniczne w zależności od aktualnego rozwoju techniki telewizyjnej.


Antena ma znaczenie

Warto też zadbać o dobrze wykonaną instalację antenową, bo jeżeli w porywistym wietrze albo intensywnych opadach deszczu lub śniegu anteny na dachu źle odbierają, a zazwyczaj wówczas większość gości hotelu chce oglądać telewizję, to wszyscy będą zgłaszali kłopoty z jej odbiorem. Nowe sposoby na pozbycie się problemów z jakością sygnału z nieprawidłowo zainstalowanych anten polegają na korzystaniu z dosyłu programów TV poprzez łącze IP TV, ale ta technologia również ma swoje wady. Jedną z nich jest comiesięczna opłata za utrzymanie łącza światłowodowego. Zdarzają się też kłopoty techniczne w sieci transmisyjnej i wówczas trzeba dość długo czekać na usunięcie usterki. Znamy te problemy z rynku operatorów TV kablowej, których stać na zainwestowanie w łącza transmisyjne o odpowiednio dobrej jakości, a mimo wszystko takie trudności się zdarzają. W wypadku łączy dla hoteli nacisk na obniżenie kosztu będzie większy, co może skutkować gorszą jakością takiego łącza i możliwymi usterkami.


Rozwiązania redundantne

Są również na rynku dostępne takie rozwiązania techniczne, które zapewniają funkcjonowanie telewizji niezależnie od sposobu odbioru – zarówno z anten, jak i z dosyłu IP TV, a przełączenie sygnału następuje automatycznie w ciągu kilku sekund. Wtedy nawet w najgorszą pogodę będzie działać telewizja po łączu IP TV, ale gdyby wystąpiły problemy z łączem IP TV, wówczas telewizja będzie działać z własnych anten. Fachowo takie rozwiązania są określane jako redundantne i wymagają zastosowania stacji czołowej o odpowiedniej funkcjonalności. Własna stacja czołowa z wyjściem sygnałów IP TV pozwoli zbudować system transmisji programów telewizyjnych na smartfony i inne urządzenia mobilne. Dlatego też podczas jej wyboru należy zadbać, aby była to stacja odbierająca programy z anten DVB-T i anten satelitarnych oraz równolegle z dosyłu programów po łączu IP TV. Stacja ta powinna mieć funkcję automatycznego redundantnego przełączania się w razie kłopotów z którymkolwiek źródłem sygnału oraz zapewniać wyjście sygnałów zarówno do instalacji telewizyjnej (np. DVB-C), jak i do systemu IP TV, bez ponoszenia kolejnych opłat np. za licencje.


Modyfikacja listy programów

Nieodłączną częścią instalacji TV jest też oferta programowa, która również ulega okresowym zmianom. Każda modyfikacja w liście programów może oznaczać konieczność programowania telewizorów na nowo, a to zajmuje coraz bardziej cenny czas obsługi technicznej hotelu. Mądry wybór stacji czołowej pozwala uniknąć tych kłopotów, bo na rynku są dostępne takie stacje czołowe TV, które pozwalają na zamianę jednego programu TV na inny bez konieczności programowania telewizorów. Na skutek modyfikacji listy programów zmienia się konfiguracja stacji czołowej, ale parametry wyjściowe programów TV pozostają bez zmian, dlatego nie trzeba po raz kolejny przeprogramowywać telewizorów we wszystkich pokojach hotelowych.

Ta funkcjonalność ma również inne zastosowanie – w telewizorach można zaprogramować kilka kanałów TV w taki sposób, aby móc je na bieżąco zmieniać w zależności od nowej grupy gości. Przykładowo, w telewizorze mamy zaprogramowane nazwy Special Channel #1, #2 itd. i na tych programach są nadawane niemieckie kanały TV, ale przyjeżdża grupa gości z Rosji, Francji czy Korei i wtedy szybko można podmienić programy na rosyjskie, francuskie czy koreańskie, aby odpowiednio zadbać właśnie o tę grupę gości. Zdalny dostęp serwisowy do stacji czołowej sprawia, że zmiana programów może nastąpić nawet w trakcie kilkuminutowej rozmowy telefonicznej np. z kierownikiem technicznym hotelu.


Michał Bordewicz, Samsung Electronics Polska

Sam telewizor to tylko wierzchołek góry lodowej, za którym stoi nowoczesna infrastruktura i system informatyczny. Za jego pomocą obsługa hotelu może zdalnie zarządzać prezentowaną na ekranach treścią i dostosowywać ją do aktualnej oferty. Rozwiązanie tego typu oferuje personelowi hotelowemu pełny wgląd w funkcjonowanie i treści wyświetlane na nieograniczonej liczbie wyświetlaczy znajdujących się na terenie obiektu – wszystko to na jednym ekranie zdalnego zarządzania. Przykładem tego typu rozwiązania jest system Samsung Lynk Reach 4.0, którego funkcje umożliwiają ustawianie poleceń, ponowne uruchamianie telewizorów i sieci oraz udostępnianie aplikacji za pomocą kilku kliknięć, eliminując niezbędne dotychczas wizyty pracowników w każdym pokoju. Personel hotelu może również dostosować hybrydowy zasób kanałów IP i RF, aby zaoferować gościom szerszy zakres opcji rozrywki i informacji, w tym specjalistyczny dostęp do płatnych treści premium. Możliwości systemu nie ograniczają się tylko do zdalnego zarządzania infrastrukturą hotelową, ale oferują również dodatkowe funkcje, takie jak screen mirroring, czyli oglądanie filmów, zdjęć i innych treści bezpośrednio z urządzeń mobilnych na telewizorach, czy prezentowanie informacji w czasie rzeczywistym dotyczących aktualnej pogody lub bieżących wydarzeń ważnych dla gości.


Telewizja interaktywna – potrzebna czy nie?

Technologia zmienia się bardzo szybko, ale własne wymogi stawia również prawo i dopiero uwzględniając całe to otoczenie, można zastanawiać się, jakie funkcje ma pełnić interaktywna telewizja hotelowa. Czy w świetle dostosowania do RODO dalej można wyświetlać komunikat powitalny z imieniem i nazwiskiem gościa hotelowego na ekranie telewizora i to już wtedy, kiedy ten gość jest jeszcze na recepcji? A jeżeli w tym czasie w tym pokoju przebywa jeszcze pokojówka lub obsługa techniczna, to czy tacy pracownicy hotelu powinni mieć możliwość poznania nazwiska gościa, który za chwilę wprowadzi się do tego pokoju?

Ponadto jeżeli jakaś para przyjeżdża do hotelu, to czy od razu należy ich tytułować „państwo Kowalscy”? A jeżeli będą to pani Maria Nowak i pan Jan Kowalski na weekendowej wycieczce? Jak zatem przywitać taką parę, gdy wynajem pokoju rejestruje się tylko na jeden dokument tożsamości? I czy nie warto zastanowić się, czy Jan Kowalski w ogóle chciałby, żeby hotel go zdekonspirował, bo np. on przedstawił się pani Marii Nowak jako John Smith? Czy zatem Jan Kowalski, tym razem w podróży z panią Beatą, odwiedzi ten sam hotel, bo ostatnio było tu tak miło, czy też raczej upewni się w innym hotelu, że tam nie mają telewizji interaktywnej, i właśnie tam zarezerwuje pokój?

Takie sytuacje mogą się zdarzyć, a ludzie coraz bardziej cenią sobie prywatność. Kiedyś funkcja przywitania gościa hotelowego na ekranie telewizora była czymś pozytywnie zaskakującym, ale dziś może budzić coraz więcej kontrowersji. Inne proste funkcje interaktywne, jak np. prezentacja prognozy pogody, kursy walut itp., prawie każdy z nas może znaleźć w swoim smartfonie, zatem wyświetlanie ich w telewizorze jest tylko gadżetem niedającym hotelowi żadnej istotnej korzyści. Nasz osobisty smartfon może dostarczyć nam już tak dużo spersonalizowanych informacji, że dzięki niemu wiemy dokładnie to, co nas interesuje. Jedyne, co jest potrzebne w hotelu, to dobrze działające Wi-Fi, a wtedy nasz smartfon zadba o całą resztę i poinformuje nas o tym wszystkim, o czym chcemy wiedzieć. Z tego punktu widzenia żaden interaktywny system TV hotelowej nie będzie lepszy od smartfonów, w które są wyposażeni goście hotelowi.

Dopiero wprowadzenie systemu, który sprzedaje dodatkowe produkty i usługi za pomocą telewizora, może mieć sens. O taki system interaktywny trzeba jednak odpowiednio dbać, bo oferta świeżych polskich truskawek we wrześniu nie będzie już wiarygodna, wtedy raczej trzeba byłoby zaoferować np. polędwiczkę wieprzową w sosie ze świeżych borowików zebranych w okolicznych lasach. Sprzedawać można wiele usług, nie tylko masaże, zabiegi kosmetyczki itp., ale także wynajem rowerów, łyżew, nart i innego sprzętu sportowego, jednak trzeba to robić w odpowiednim czasie. Oferta wynajmu nart w maju lub rowerów w styczniu nie będzie przecież wyglądać poważnie, zatem ktoś musi ten system na bieżąco aktualizować.


Każda nadmierna oszczędność na etapie inwestycji spowoduje dużo większe wydatki w długim okresie eksploatacji


Telewizja – koszt czy zarobek?

Samo hasło „telewizja interaktywna” to zdecydowanie za mało. Jeżeli przeanalizujemy wprowadzenie tego systemu od strony biznesowej i uda się tę implementację zrobić w taki sposób, aby zyski ze sprzedaży produktów i usług były wyższe niż koszty bieżącej obsługi funkcjonowania systemu interaktywnego, to oczywiście warto w taki system zainwestować. Najpierw trzeba mieć dobry pomysł na zarabianie na tym systemie albo świadomie podjąć decyzję o niewprowadzaniu go ze względu na zbyt wysokie bieżące koszty utrzymania. Czasem ważniejszy jest jednak prestiż hotelu i wtedy można postanowić o uruchomieniu takiego systemu, mimo że będzie on dodatkowym kosztem, tak jak np. eksploatacja basenu. Trzeba zatem od początku wiedzieć, czy będzie to rozwiązanie biznesowe, generujące dodatkowe zyski, czy też wizerunkowe, podnoszące prestiż, ale i tworzące dodatkowe koszty.

Z punktu widzenia gościa hotelowego obsługa systemu interaktywnego nie może być nadmiernie skomplikowana, po uruchomieniu telewizora przejście do oglądania telewizji powinno następować już z poziomu pierwszego ekranu. Jeżeli nie wystraszy się on interaktywności i łatwo będzie mógł korzystać z podstawowej funkcji telewizora, to z czystej ciekawości zapozna się z pozostałymi funkcjami systemu i finalnie trafi na podstrony oferujące np. dania restauracji, usługi hotelowe czy też wynajem sprzętu sportowego. Zbyt skomplikowana strona startowa przyniesie natomiast odwrotny efekt.


Technologia zmienia się bardzo szybko, ale własne wymogi stawia również prawo i dopiero uwzględniając całe to otoczenie, można zastanawiać się, jakie funkcje ma pełnić interaktywna telewizja hotelowa


Paweł Domoradzki, UPC Biznes

Podczas wyboru telewizji należy brać pod uwagę przede wszystkim takie podstawowe aspekty jak preferencje gości hotelowych (dobra, zróżnicowana oferta kanałów pod względem tematycznym z uwzględnieniem potrzeb językowych) czy bezpieczeństwo prawne – posiadanie licencji na odtwarzanie TV w pokojach hotelowych (telewizja powinna mieć uregulowane prawa do retransmisji). Nie mniej ważny jest też rodzaj technicznego odbioru i dystrybucji sygnału w obiekcie. Stabilny odbiór sygnału telewizyjnego to podstawowy element wpływający na działanie usługi TV – UPC, dostarczając TV poprzez doprowadzony do klienta światłowód, zapewnia wysoką niezawodność i bezawaryjność oraz odporność na wpływ warunków atmosferycznych. Bardzo ważna jest również późniejsza dystrybucja TV w budynku, tak aby odbywała się bez przerw i strat w sygnale oraz z uwzględnieniem kompatybilności z posiadanymi odbiornikami TV w pokojach hotelowych.
Coraz częściej hotele decydują się na instalację w swoich obiektach telewizji interaktywnej, która nie tylko potwierdza wysoki standard i nowoczesność hotelu, ale również wpływa na zwiększenie poziomu satysfakcji klientów z obsługi hotelowej, która dzięki temu może funkcjonować w jeszcze bardziej efektywny sposób. Daje to możliwość komunikacji między hotelem a gościem hotelowym w tematach związanych z codziennymi potrzebami gościa (zamawianie serwisu sprzątającego, zamawianie posiłków itp.), jak również pozwala na zapoznanie się z szerszą ofertą hotelu, czyli na wykorzystanie tego medium do marketingu własnych usług dodatkowych. Systemy interaktywne umożliwiają również integrację z systemami PMS (system zarządzania hotelem), co przekłada się na zarządzanie np. wymeldowaniem. Daje dostęp do podglądu płatności oraz wielu innych, które umożliwiają hotelowi łatwiejsze zarządzanie, a gościom hotelowym dają wygodę i oszczędność czasu przy wymeldowaniu.


Jak zadbać o gościa hotelowego?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, na instalację telewizyjną należy spojrzeć z dwóch różnych punktów widzenia – Polaków podróżujących po kraju oraz obcokrajowców odwiedzających Polskę. W każdym hotelu udział gości podróżujących służbowo lub wypoczywających i zwiedzających okolicę jest inny, ale wszystkim należy zaoferować odpowiednią usługę telewizyjną. Tutaj ważne jest, aby każda grupa gości hotelowych miała ułożoną listę programów TV zgodnie z językami, np. programy polskojęzyczne, anglojęzyczne, niemieckojęzyczne, rosyjskojęzyczne itp. dwóch językach, np. programy filmowe CANAL + i HBO, Eurosport, Cartoon Network, Discovery itp. Często jednak dostęp do menu telewizora jest zablokowany i gość nie może samodzielnie przełączyć fonii z polskiej na oryginalną. Zastosowanie odpowiedniej stacji czołowej TV skutecznie rozwiązuje ten problem i wówczas z jednego programu z podwójną fonią tworzy się logicznie dwa programy, np. nr 18 = Cartoon Network z językiem polskim oraz nr 68 = Cartoon Network z językiem angielskim. Oczywiście programy z polską fonią należy ułożyć w grupie programów polskojęzycznych, a te same programy z fonią oryginalną umieścić w grupie programów anglojęzycznych.


Z punktu widzenia gościa hotelowego obsługa systemu interaktywnego nie może być nadmiernie skomplikowana, po uruchomieniu telewizora przejście do oglądania telewizji powinno następować już z poziomu pierwszego ekranu


Streaming coraz potrzebniejszy

Coraz większą popularność zyskuje streaming wideo na smartfony i inne urządzenia mobilne, a oglądanie wideo na dużym ekranie telewizora jest zdecydowanie wygodniejsze niż na smartfonie. Aby pozytywnie zaskoczyć gości hotelowych, warto zainwestować w telewizory z funkcjonalnością Miracast, która pozwala na sprzężenie telewizora z ekranem smartfonu. W takim wypadku na kanale promocyjnym hotelu trzeba zamieścić krótki filmik pokazujący, jak to zrobić, aby zachęcić gości hotelowych do skorzystania z tej funkcjonalności.

Wraz z dominacją smartfonów zmienia się również rynek telewizyjny. Pojawia się coraz więcej serwisów oferujących streaming wideo i każdy hotel staje przed kolejnym wyzwaniem, jakim coraz bardziej jest szerokopasmowe łącze do internetu. To nie jest już tylko YouTube czy Netflix, ale np. takie platformy jak TVP VoD, NC+ Go!, IPLA , HBO Go! Horizon Go!, WP Pilot i wiele innych. Każdy duży nadawca i operator ma już taką usługę i aktywnie ją promuje wśród swoich abonentów. Chyba zdecydowana większość gości hotelowych to również abonenci takich operatorów telekomunikacyjnych i oni również w hotelu będą chcieli oglądać „swoją” telewizję na swoim smartfonie, ale korzystając z hotelowego łącza do internetu. Można zatem przypuszczać że za dwa-trzy lata prawie każdy użytkownik smartfonu będzie już aktywnie korzystał z własnego streamingu wideo i wtedy przepustowość hotelowego łącza internetowego będzie krytycznym elementem prawidłowego funkcjonowania takich usług.

Aby ograniczyć narastającą lawinę popytu na streaming wideo, która będzie coraz bardziej nasycać łącze internetowe, hotel może uruchomić rozwiązanie techniczne polegające na transmisji programów TV z własnej stacji czołowej przez wewnętrzną sieć Wi-Fi na ekrany smartfonów, ale bez wykorzystania łącza internetowego. Dzięki temu hotel może zaoferować gościom doskonałej jakości usługę telewizyjną, transmitowaną przez własną sieć Wi-Fi bezpośrednio na smartfony gości hotelu. Korzystanie z niej wymaga telefonu z przeglądarką internetową, nie trzeba instalować żadnych dodatkowych aplikacji. Jest to rozwiązanie proste, wygodne i przede wszystkim budujące markę, ponieważ aby rozpocząć oglądanie telewizji, wystarczy uruchomić stronę internetową hotelu, skąd następnie można przejść do hotelowego serwisu wideo.


Internet sprzyja płatnościom bezgotówkowym

Internet sprzyja płatnościom bezgotówkowym

Rozwój mediów hotelowych i nowoczesne technologie idą ze sobą w parze. Obecnie telewizja nie służy wyłącznie do rozrywki, ale jest również praktycznym narzędziem przydatnym zarówno dla gości, jak i personelu hotelowego. Najnowocześniejsze technologie ułatwiają również rozliczenia usług hotelowych. Telewizja interaktywna pozwala na wyświetlenie dokładnej kwoty, którą gość będzie miał zapłacić, uwzględniając korzystanie z usług dodatkowo płatnych. Podobnie internet stał się rozbudowanym centrum zarządzania o małych gabarytach, który sprzyja zarówno hotelarzom, jak i ich klientom. Komunikacja z bliskimi przebywającymi w niemal każdym zakątku globu, czytanie prasy, oglądanie telewizji czy opłacanie rachunków smartfonem – to dziś niemal standard. Konsekwencją jest rosnąca w gigantycznym tempie popularność płatności bezgotówkowych. Stają się one coraz powszechniejsze ze względu na oczekiwania klientów i wygodę obu stron transakcji. Co ciekawe, Polska jest jednym ze światowych liderów płatności zbliżeniowych.

Nasi rodacy pokochali płacenie kartą i mobilnie – za pomocą aplikacji, a dla niemal 70 proc. z nich to najwygodniejszy i najszybszy sposób rozliczania zakupów. Interesujące jest to, że im wyższa kwota, tym chętniej uiszczają ją elektronicznie. Już niemal 80 proc. transakcji kartami Mastercard dokonuje się w ten sposób. W Polsce funkcjonuje też 566 tys. terminali zbliżeniowych – to prawie 94 proc. wszystkich terminali akceptujących płatności bezgotówkowe. Innowacyjnym rozwiązaniem wspierającym rozwój sieci terminali płatniczych jest Soft POS, dzięki któremu smartfon staje się jedynym urządzeniem niezbędnym do przyjmowania od klientów płatności zbliżeniowych. Ruszył także pilotażowy program bezgotówkowego rozliczania transakcji z użyciem smartfona z obu stron – zarówno klienta, jak i firmy, z której produktów on korzysta. Istnieje szansa, że ta metoda w szybkim tempie zyska również popularność w naszym kraju.




Copyright © DIOMAR Sp. z o.o. 2013-2019